Skrivet av: andbjo | augusti 6, 2010

The Paradox of Choice: Why More Is Less

Jag gillar Barry Schwartz teori om att för många val gör oss ängsliga och mindre nöjda. Inte för att jag gillar att människor blir ängsliga, utan för att jag tror att den är helt rätt. Jag kan bara gå till mig själv när jag ska köpa något eller beställa något. Val är trevligt i lagom mängd. Jag vill inte välja mellan 60 hotell i en stad. Jag vill välja mellan max 10 som jag vet att andra rekommenderar. Jag kan bli överrumplad av 200 presenttips, men blir genast lugnare om det är 10 tips som passar som doppresent.

Det har sedan länge pratats om vikten av tjänster som sållar bland informationen och som hjälper oss att välja. Jag tror att det är än viktigare att det finns tjänster som har valt bort åt oss.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: