Skrivet av: andbjo | augusti 30, 2014

Kallbryggt kaffe bättre för magen

Den här varma sommaren har jag snöat in på kallbryggt kaffe. Eftersom jag älskar kaffe, men har begåvats med en känslig mage, har jag på senare år fått överge kaffet och istället dricka te. Men i takt med att LCHF har gjort min mage gladare och gladare har jag också kunnat dricka kaffe 1-2 gånger i veckan utan större problem. Sen läste jag av en slump om kallbryggt kaffe. När man brygger sitt kaffe med kallt vatten, utvecklas inte lika mycket garvsyra som när man använder hett vatten. Eftersom garvsyran i kaffet är det som irriterar känsliga magar mest, är kallbryggt kaffe en skänk från ovan för den som älskar kaffe, men vars mage inte håller med.

För att kallbrygga kaffe tar man helt enkelt och måttar upp kaffe och kallt vatten i ett glas eller annan behållare och rör om så att kaffet och vattnet blandar sig. Jag brukar ta 2 kaffemått till 2 dl vatten. Efter 1-2 timmar i rumstemperatur är kaffet klart. Då häller man kaffet genom ett vanligt kaffefilter direkt ner i den kopp eller glas man önskar dricka kaffet ur. Vill man kan man nu värma kaffet. Alternativt gör man som jag har gjort hela sommaren, dricker kaffet kallt med vispgrädde och mjölk i. Så gott!

Så trots att jag har lätt att få magkatarr av saker som stark mat, alkohol och kaffe, så kan jag återigen njuta av det sistnämnda utan problem. Kallbryggt kaffe kräver förstås lite mer planering eftersom det tar 1-2 timmar innan man kan dricka det. Men vad gör väl det när alternativet är att inte dricka kaffe alls. 🙂

Kommentera

Kategorier

