Skrivet av: andbjo | juni 15, 2016

Utvärdering av Amazon Echo

Efter att ha haft Amazon Echo i ungefär tre veckor tänkte jag att det var dags att plita ner några tankar om denna röststyrda, internetuppkopplade högtalare. Vi kan börja med den stora nackdelen, och det är att Echo bara är tänkt att användas i USA. Detta kommer sannolikt att ändras eftersom man kan gissa att Amazon vill lansera Echo i andra delar av världen på sikt. Men just nu är Echo dålig på att förstå svenska artistnamn och svenska låttexter.

När man ställer in sin hemadress kan man i dagsläget enbart välja adresser i USA, detta gör att väderprognoserna blir felaktiga om man inte säger att det är för just Göteborg man vill höra vädret.

Det finns en möjlighet att ställa in var man vill ha sina nyhetsrubriker ifrån, och även dessa är förstås enbart engelskspråkiga.

Men fördelarna överväger ändå. Och jag kan verkligen se potentialen den dag Amazon har stöd för Sverige och svenska.

Det största användningsområdet är förstås musik från Spotify. Att bara kunna säga ”Echo, playlist XYZ from Spotify” är riktigt bekvämt och gör att jag vill ha Echo i bilen.

Andra saker som Echo gör bra är att slå upp saker på Wikipedia. Saker som hur högt är Mount Everest, eller vem är statsminister i Sverige. Men den kan också hantera frågor som, ”Hur mycket kolhydrater är det i tomat”. Den kan även hjälpa till med info från IMDB, allt från att säga vilket betyg en viss film har fått till vem som spelade huvudrollen i en viss film.

Jag använder den även som timer när jag kokar ägg. Det kan ju låta löjligt, men faktum är att min analoga äggklocka har varit lite opålitlig. Men med Echo får jag exakt 8 minuter och 30 sekunder. Undrar jag hur långt det är kvar på äggen, frågar jag bara Echo.

Röststyrning i hemmet är verkligen här. Och gissa om att det blir viktigt för företag att finnas på den spelplanen i framtiden. Tänk sajter som Prisjakt till exempel; ”Var kan jag köpa en iPhone 6 billigast”.

Och förstås e-handel, det är ju det som är Amazon Echos främsta syfte. Att enkelt kunna handla från Amazon med rösten. Men tänk när jag kan fylla på min matlista på Mat.se via en Echo eller liknande device. Mumma!

 

Responses

  1. Hej Anders.
    Jätterolig läsning. Tack för det.
    Jag blev också intresserad av att börja utveckla till amazon echo. Försökte köpa fot 2nd genfrån amazon uk men får ej.
    Nåt tips för hur man får tag på en i Sverige?
    Mvh
    Sebastian

    • Jag köpte den via ebay där jag hittade en säljare som sålde vidare nya Echos. Dock blir det ju lite dyrare eftersom säljaren lägger på lite på priset, samt att man åker på tull när den kommer till Sverige. Men det var det värt. 🙂

      • Tack för svar Anders. Up and running här med 🙂

  2. Hur köpte du den till Sverige?

    • Se mitt svar till Sebastian.

  3. Hej!

    Fick Echo av en amerikansk vän men lyckas inte komma igång eftersom svenska Apple inte låter mig ladda ner appen Alexa som behövs. Hur gör jag för att få det att funka? Hur gjorde du?

    • Jag hade sedan tidigare ett amerikanskt itunes-konto som jag använde för att ladda ner Alexa-appen.

  4. Tja! Har du lyckats ändra tidzon eller adress så den säger tiden i Sverige osv?

    • Japp, men det är lite pilligt, kolla in den här guiden: https://kianhean.com/2016/07/29/setting-up-amazon-echo-in-singapore/

      • Tack så mycket! Lyckades ändra tidzon så Alexa säger rätt tid nu men verkar som de ändrat så att man ej kan ändra adress till Sverige längre

  5. Hej, tänket höra om du fortfarande är nöjd med den? Har du kopplat ihop den med några smart hem grejer? Typ Philips Hue, Harmony remote eller liknande? Och dom Svenska gejerna funkar dom bättre nu?

    • Echo är fortfarande dålig på allt som har med svenskt uttal att göra. Det lär den vara tills dess att Amazon eventuellt ger den stöd för svenska. Jag har kopplat ihop den med en Lifx lampa. Funkar för det mesta bra.

  6. Har haft echo dot i 3 dagar nu, coolaste pryl ja sett på länge! Väldigt lätt o koppla till philips hue lampor, spotify etc, etc, ända misstaget var att man inte köpte 2 st :p. Den här prylen kommer slå stort när den kommer till Sverige!

  7. Jag får inte Spotify att fungera till min Echo Dot. Alternativet ”Spotify” under ”Default music library” är grått och kan inte väljas. Något förslag på hur jag kan lösa det. Annars fungerar den jättebra och min son tränar sin engelska med Alexa.

    • Prova detta: ”…you need to go to amazon -> your account –> digital content –> manage content and devices–> then youll see settings and you need to change the country to us.”

      • Jag kom på vad det var. Min adress på kontot hos amazon.com måste vara i USA.

  8. Frågan e när den kommer släppas i Sverige. För just nu e det ju inte många ställen som den e släppt på ju

    • Jag beställde till kompis adress i UK skickade den till mig då Amazon inte skickar den utanför UK/USA..


Kommentera

Kategorier

