Skrivet av: andbjo | mars 16, 2017

Längtar tillbaka till Parga

img_4811Första gången jag reste till Parga så visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Visst hade jag besökt många grekiska öar förut, men Parga ligger på fastlandet. Bilresan från Preveza (flygplatsen) upp till Parga tar ungefär en timme och i ärlighetens namn är det ingen jättevacker väg. Men så närmar man sig Parga och kör förbi Lichnosstranden och kommer in mot staden, med sina färgglada hus och den vackra borgen. Vi brukar försöka bo i närheten av borgen och Valtosstranden, och första gången vi gick på avsatsen som är byggd ovanför Valtos höll vi på att tappa hakan. Så galet vackert! All grönska, det blå havet, stranden, borgen.

Det är inte utan att jag längtar tillbaka till Parga. För det är verkligen en av de allra trevligaste platserna jag har varit på. Det enda som man kanske skulle vilja önska är att det fanns lite fler stränder på nära håll. Men man klarar ju sig gott på de 3-4 som finns.

Jag tänker ofta på de upplevelser som finns inpräntat i hjärnan från Parga. Som middag på supermysiga Andreas Taverna eller fika på ett café (som jag inte minns namnet på) i närheten av borgen.

Många andra öar i Grekland kräver nästan att man har hyrbil så att man kan ut och utforska byar och stränder. Men i Parga klarar man sig faktiskt utan. Är man ung och stark kan man promenera till de flesta stränderna. Är man lite bekvämare tar man taxibåt för en billig peng.

Kommentera

Kategorier

