Skrivet av: andbjo | april 5, 2017

Vad gör en webbkommunikatör?

Som namnet antyder så handlar det om att kommunicera, något som är mycket viktigt inom flera olika områden. En webbkommunikatör använder sig av nätet för att nå ut till andra och kunna kommunicera med dem. Det kan inkludera flera olika uppgifter och är ett intressant yrke.

Idag kommunicerar man genom det skrivna ordet på ett helt nytt sätt än tidigare. Många människor går på nätet för att hitta information, det är ofta det allra första valet. Därför är webbsidor och bloggar något som alla verksamheter måste ha.

Men det räcker inte med att skapa en snygg hemsida och sedan lämna den åt sitt öde. Istället är det något som konstant måste uppdateras och justeras. En webbkommunikatör jobbar ofta med detta, skriver nytt innehåll och underhåller det gamla. Men även om det är intressant innehåll så räcker det inte med att bara skriva artiklar. De bör vara sökordsoptimerade för att sajten ska få den placering som man önskar.

Bloggar är ett sätt att ständigt ha fräscht innehåll på en sajt, något som lockar besökare och som är nära kopplat till företagets aktiviteter. Men också sociala medier har blivit en plats för marknadsföring och kommunikation. En webbkommunikatör sätter upp profiler på de olika nätverk som kan vara intressanta för verksamheten. De flesta är aktiva på flera stycken samtidigt, alla har ju sitt eget syfte och funktion. Här kommer man ofta i direkt kommunikation med eventuella klienter eller kunder. Det går att skapa en dialog och rikta uppmärksamheten till företagets hemsida.

Nära kopplat till webbpublicering är omvärldsbevakning. Många företag och myndigheter har en webbkommunikatör som håller ett öga på vad som sker runt omkring i världen. Utan ett hum om vad som är nytt och aktuellt är det svårt att uppdatera sina profiler och sidor. Marknadsföring är viktigt på flera olika nivåer, inklusive nätet. Att kunna identifiera en målgrupp och sedan sätta upp en plan för marknadsföring är en viktig del av webbkommunikatörens uppgifter.

Att jobba som webbkommunikatör inkluderar alltså en stor del kommunikation med andra. Ibland direkt, men för det mesta via vad som är skrivet. Det omfattar en kunskap om vem man vänder sig till och hur företaget kan nå ut till dem på allra bästa sätt. Sätta upp strategier och veta hur man kan nå fram till sina mål. Därför är det viktigt att ha en gedigen grund i skrivande, bildhantering och publiceringsverktyg. Framför allt så hjälper det att ha ett intresse för kommunikation.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: